Petrovany - Zjednodušená verzia stránok
Nastavenie veľkosti písma
+

Úradná tabula - VZN č. 17 o nakladaní s majetkom obce

Obec Petrovany

 

Obecné zastupiteľstvo v Petrovanoch v súlade s ustanovením §4 ods. 3 a 11, ods. 4 zákona č. 369/1990 o obecnom zriadení v znp a s použitím §6, 6a, 7a, 9, 9a, 10 zákona č. 138/1991 o majetku obce v znp vydáva

 

VZN č.  17  /2018

Zásady hospodárenia a nakladania s majetkom obce Petrovany

 

  1. Úvodné ustanovenia
  1. Obec Petrovany je územný samosprávny a správny celok, je právnickou osobou, ktorá samostatne hospodári s vlastným majetkom, vlastnými príjmami a s majetkom v správe a nájme.
  2. Zásady hospodárenia s majetkom obce upravujú:
    1. obsahové vymedzenie
    2. vymedzenie kompetencií starostu obce a OcZ
    3. postavenie správcu majetku obce
    4. práva a povinnosti organizácií, ktoré obec zriadila
    5. podmienky odňatia majetku organizáciám, ktoré obec zriadila
    6. určenie, ktoré úkony organizácií podliehajú schváleniu OcZ
    7. nadobúdanie a prevodu vlastníctva obce
    8. nájom majetku obce
    9. výpožičku majetku obce
    10. pohľadávky a iné majetkové práva
    11. vklady majetku obce
    12. nakladanie s majetkom štátu, ktorý obec užíva
  3. Tieto zásady sú záväzné pre všetky orgány obce, zamestnancov obce a FO a PO, ktoré spravujú majetok obce.

 

  1. Majetok obce
  1. Majetok obce tvoria nehnuteľné a hnuteľné veci vrátane finančných prostriedkov ako aj pohľadávky a iné majetkové práva, ktoré sú vo vlastníctve obce alebo ktoré obec nadobudne do svojho vlastníctva. Patria sem:
    1. budovy a iné stavby
    2. hnuteľné veci , prípadne súbory hnuteľných vecí
    3. pestovateľské celky
    4. základné stádo a ťažné zvieratá
    5. výdavky na otváranie nových skládok a prevádzok
    6. výdavky na technické zhodnotenia
  2. Pohľadávkou obce rozumieme právo obce na plnenie určitého záväzku inou osobou. Splatná pohľadávka je nárokom.
  3. Pohľadávky obce môžu mať súkromnoprávny alebo verejnoprávny charakter
  4. Súkromnoprávny charakter majú také pohľadávky obce, ktoré vyplývajú z uzatvorených súkromnoprávnych zmlúv a z titulu náhrady škody a bezdôvodného obohatenia.
  5. Verejnoprávny charakter majú také pohľadávky obce, ktoré vyplývajú z pohľadu platnej právnej úpravy. Postup pri ich ukladaní a ich odpúšťaní je upravený osobitnými predpismi.
  6. Iné majetkové práva sú peniazmi oceniteľné hodnoty, ktoré vznikli z činnosti obce, FO a PO alebo súvisia s majetkom obce
  7. Majetok obce možno použiť na verejné účely, podnikateľskú činnosť a na výkon samosprávy obce
  8. Majetok obce sa má zveľaďovať, zhodnocovať a vo svojej celkovej hodnote nezmenšený zachovať
  9. Darovanie nehnuteľného majetku je neprípustné
  10. Správa a údržba majetku obce je povinnosťou obce a je financovaná z rozpočtu obce
  11. Obec môže zveriť svoj majetok do správy len svojim FO alebo PO, ktoré zriadila
  12. Majetok obce možno:
    1. dať do prenájmu
    2. dať do výpožičky
    3. vložiť ako majetkový vklad do základného imania obchodnej spoločnosti alebo z neho založiť právnickú osobu
  13. Obec môže zorganizovať obecnú zbierku. Musí pritom dodržať zákon č. 63/1973 o verejných zbierkach a lotériách a iných podobných hrách v znp.
  14. Obec je povinná v prípadoch určených platnou úpravou zachovať účelové určenie majetku obce
  15. Na majetok vo vlastníctve obce, ktorý ku dňu prechodu majetku na obec slúži na výchovno-vzdelávací proces, na zabezpečenie sociálnej pomoci a zdravotnej starostlivosti, nemožno zriadiť záložné právo, uskutočniť výkon rozhodnutia, konkurzné konanie a vyrovnávacie konanie.
  16. Obec môže uzatvárať tiež osobitné zmluvy s inými PO, ktoré zabezpečia hospodárne a efektívne nakladanie s majetkom obce.
  17. Orgány obce, správca majetku a subjekty s majetkovou účasťou obce sú povinné:
    1. zisťovať a zaevidovať majetok obce
    2. oceniť majetok
    3. udržiavať a užívať majetok
    4. chrániť majetok pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím
    5. viesť majetok v účtovníctve
    6. používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku obce

 

  1. Prebytočný a neupotrebiteľný majetok obce
  1. Prebytočným je majetok obce, ktorý obec trvale nepoužíva na plnenie úloh
  2. Prebytočný majetok môže obec predať, dať do nájmu alebo výpožičky
  3. Neupotrebiteľným je majetok, ktorý pre svoje úplne opotrebovanie, poškodenie, zastaranosť alebo nehospodárnosť nemôže slúžiť svojmu pôvodnému účelu
  4. O prebytočnosti nehnuteľnej veci rozhoduje vždy OcZ
  5. O prebytočnosti alebo neupotrebiteľnosti hnuteľnej veci, ktorej zostatková cena nepresahuje 2000 EUR, rozhoduje starosta obce. Nad uvedenú sumu rozhoduje OcZ
  6. Návrh na vyradenie neupotrebiteľnej veci podáva OcZ starosta obce na základe návrhu vyraďovacej komisie. Vyraďovacia komisia je dvojčlenná a menuje ju starosta obce
  7. Na základe návrhu vyraďovacej komisie na vyradenie z účtovnej evidencie, starosta obce uskutoční najmenej 3 pokusy o odpredaj neupotrebiteľného majetku obce. Ponuka predaja sa zverejní spôsobom v obci obvyklým, t.z. minimálne na oznamovacej tabuli. V prvom kole obec nesmie tento predať pod obvyklú cenu. Obcou navrhovaná kúpna cena v druhom kole sa znižuje na 70% obvyklej ceny. V prípade, že o kúpu nebude mať nikto záujem, potom sa v treťom kole predá tomu, kto ponúkne najviac bez ohľadu na obvyklú cenu. Pokiaľ predpokladaná obvyklá cena je viac ako 10 EUR a všetky 3 kolá verejnej ponuky boli neúspešné, potom starosta obce je oprávnený túto vec darovať organizáciám poskytujúcim verejnoprospešné služby v obci. Ak ani darovanie nebude úspešné, možno ju predať kedykoľvek na základe žiadosti FO alebo PO.
  8. Pokiaľ predpokladaná obvyklá hodnota je nižšia ako 10 eur, zlikviduje neupotrebiteľnú vec v súlade s príslušnými predpismi a nakladaní s odpadmi.

 

  1. Vymedzenie kompetencií OcZ a starostu obce
  1. Pri hospodárení a nakladaní s majetkom obce sa delí právomoc medzi obec a správcom majetku. V rámci obce sa delí právomoc medzi OcZ a starostu obce.
  2. OcZ schvaľuje:
    1. všetky zmluvné prevody nehnuteľného majetku
    2. spôsob prevodu vlastníctva nehnuteľného majetku
    3. prevody vlastníctva, ak sa realizujú priamym predajom
    4. zmluvné prevody hnuteľného majetku, ktorých zostatková cena je 1500,- EUR a viac
    5. všetky zmluvy o prevode správy
    6. združovanie finančných prostriedkov v združeniach
    7. odpustenie, prípadne zníženie pohľadávky obce nad hodnotu 100,- EUR
    8. nakladanie s majetkovými právami obce nad hodnotu 200,- EUR
    9. prenechanie majetku do užívania iným FO a PO
    10. uzatvorenie záväzku presahujúceho rámec finančných zdrojov
    11. uzavretie záväzku FO alebo PO obce nad 200,- EUR
    12. prevody realizované priamym predajom

 

  1. Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o:
    1. vklade majetku obce do obchodných spoločností
    2. vklade majetku obce do majetku PO
    3. zmene účelového určenia majetku (výchovno-vzdelávací proces, sociálna pomoc, zdravotná starostlivosť, a pod.)
    4. o prebytočnosti alebo neupotrebiteľnosti hnuteľnej veci, ktorej zostatková cena presahuje 2000,- EUR
  2. Starosta obce rozhoduje v tých prípadoch, keď nie je daná právomoc obecnému zastupiteľstvu

 

  1. Vymedzenie kompetencií správcu majetku obce
  1. Obec hospodári so svojím majetkom samostatne alebo prostredníctvom správcu majetku, ktorým je FO alebo PO
  2. Obsahom správy je súhrn opatrení a povinností správcov k tej časti majetku, ktorú im obec zverila do správy alebo ktorú správca nadobudol vlastnou činnosťou
  3. Správca je oprávnený a povinný majetok obce držať, užívať alebo v súvislosti s ním brať z neho úžitky a nakladať s ním v súlade s týmito zásadami
  4. Správca majetku je povinný s ním hospodáriť v prospech rozvoja obce, jej občanov a ochrany a tvorby životného prostredia
  5. Správca majetku nie je oprávnený majetok scudziť, zaťažiť, dať do zálohy, poskytnúť ako zabezpečovací inštitút k svojmu záväzku
  6. Správca majetku nemôže nadobudnúť do svojho vlastníctva
  7. Správca majetku vykonáva právne úkony pri správe majetku obce v mene obce. Nedodržanie písomnej formy právnych úkonov spôsobuje ich neplatnosť
  8. Správa majetku obce vzniká:
    1. zverením majetku
    2. prevodom správy
    3. nadobudnutím majetku do vlastníctva obce vlastnou činnosťou správcu
  9. Majetok obce zverený do správy určí obec pri zriadení správcu v zriaďovacej listine. Zriaďovateľ odovzdá majetok správcovi protokolom o odovzdaní a prevzatí.
  10. Obec môže za nasledovných podmienok odňať správu majetku obce:
    1. ak si správca neplní svoje povinnosti
    2. ak ide o majetok obce, ktorý sa stane pre správcu prebytočný alebo neupotrebiteľný
    3. ak je to v záujme lepšieho využitia tohto majetku
  11. Odovzdanie majetku do správy podlieha vždy schváleniu nadpolovičnou väčšinou prítomných poslancov OcZ a pri odovzdaní podlieha aj zápisu do katastra nehnuteľností
  12. Správca majetku obce môže uzatvárať zmluvy o prevode správy. Pre platnosť zmluvy je nevyhnutné, aby danú zmluvu pred jej uzavretím schválilo OcZ. Zmluva o prevode správy musí mať písomnú formu.
  13. Správcovia majetku sú povinní spravovaný majetok udržiavať, chrániť, zhodnocovať a viesť v predpísanej evidencií
  14. Správcovia majetku sú povinní predkladať správu o hospodárení s majetkom OcZ 1x za rok
  15. Správcovia majetku sú povinní 1x ročne vykonávať inventarizáciu zvereného majetku
  16. Výsledok tejto inventarizácie overuje hlavný kontrolór obce a o výsledku predloží písomnú správu OcZ

 

  1. Nadobúdanie a prevody vlastníctva obce
  1. Obec môže nadobúdať hnuteľné a nehnuteľné veci vrátane finančných prostriedkov odplatne alebo bezodplatne
  2. Obec postupuje pri obstarávaní majetku – tovarov a služieb podľa zákona č. 25/2006 o verejnom obstarávaní v znp
  3. Nadobúdanie vlastníctva nehnuteľného majetku podlieha schváleniu OcZ. Schváleniu OcZ podlieha aj nadobúdanie hnuteľných vecí nad hodnotu 2000,- EUR. V ostatných prípadoch rozhoduje starosta obce
  4. Obec môže nadobúdať veci bezodplatne – darovaním a dedením
  5. Obec nadobúda majetok i podnikateľskou činnosťou v súlade so zmluvou o združení prostriedkov i s inými predpismi
  6. Obec nadobúda majetok i prostredníctvom správcu, ktorým je PO alebo FO

 

  1. Prevod vlastníctva vecí z majetku obce
  1. Prevody na iný subjekt sa v zásade vykonávajú 3 spôsobmi:
    1. na základe obchodnej verejnej súťaže
    2. dobrovoľnou dražbou
    3. priamym predajom najmenej za cenu vo výške všeobecnej hodnoty majetku
  2. Obec nebude postupovať pri prevode svojho majetku na iný subjekt za cenu určenú znaleckým posudkom, ak ide o prevod majetku obce a to v týchto prípadoch:
    1. nehnuteľného majetku, ktorý je obec povinná previesť podľa osobitného predpisu, alebo ktorým sa realizuje právo na prednostný prevod
    2. pozemku zastavaného stavbou vo vlastníctve nadobúdateľa vrátane priľahlej plochy, ktorá svojim umiestnením, tvorí neoddeliteľný celok zo stavbou
    3. Podielu, ktorým sa realizuje zákonné predkupné právo
  3. Súhlas s prevodom nehnuteľného majetku na iný subjekt môže dať len OcZ
  4. Ak sa prevádza spoluvlastnícky podiel k nehnuteľnosti, ponúkne to ostatným spoluvlastníkom
  5. Rozhodnutie o prevode hnuteľného majetku na iný subjekt podlieha vždy schváleniu OcZ
  6. Zmluvu o prevode vlastníctva práva podpisuje za obec starosta obce

 

  1. Postup pre prevodoch podliehajúcich schváleniu OcZ
  1. Návrh na schválenie zámeru predať veci sa podáva OcZ. Zámer schvaľuje OcZ svojím uznesením. Schválený zámer poverí OcZ obecný úrad.
  2. OcZ môže schváliť len 1 z nasledovných spôsobov predaja vecí:
    1. na základe výsledkov obchodnej verejnej súťaže
    2. na základe dobrovoľnej dražby
    3. priamy predaj najmenej za cenu vo výške všeobecnej hodnoty majetku

 

  1. Obchodná verejná súťaž
  1. Návrh na predaj majetku obce obchodno-verejnou súťažou sa podáva OcZ a obsahuje:
    1. presnú identifikáciu vecí
    2. cenu určenú znaleckým posudkom
    3. návrh znenia kúpno-predajnej zmluvy
    4. podmienky verejnej obchodnej súťaže
  2. Ak OcZ schváli všetky predpoklady, OcÚ zabezpečí do 15-tich pracovných dní spôsob predaja:
    1. oznámenie o zámere predať vec minimálne na úradnej tabuli obce
    2. oznámiť v regionálnej tlači spolu s uvedením miesta, kde sú zverejnené podmienky tejto súťaže
  3. OcÚ umožní vykonať obhliadku veci a nazretie do znaleckého posudku.
  4. OcÚ je povinný vykonať zapisovanie poradia jednotlivých návrhov priebežne ako dochádzali na OcÚ s udaním poradia dátumu, času, miesta a pod.
  5. Starosta obce je povinný zvolať zasadnutie OcZ a OcZ je povinné vyhodnotiť jednotlivé ponuky
  6. OcZ na svojom zasadnutí skontroluje neporušenosť obálok, vykoná otváranie obálok a následne skontroluje či jednotlivé návrhy majú predpísané náležitosti a v prípade neúplnosti takéto návrhy z posudzovania vylúči.
  7. OcÚ zabezpečí informovanie účastníkov súťaže o výsledku a ich umiestnení z hľadiska poradia. Víťaza súťaže informuje, že jeho návrh bol vyhodnotení ako najvhodnejší a vyzve ho k uzavretiu kúpnej zmluvy.
  8. Starosta obce uzatvorí s víťazom súťaže kúpno-predajnú zmluvu v lehote do 15 pracovných dní.

 

  1. Dobrovoľná dražba

Obec môže uskutočniť predaj majetku prostredníctvom dobrovoľnej dražby. Toto sa zabezpečí v zmysle zákona č. 257/2002 o dobrovoľných dražbách a zákona č. 323/1992 o notároch a notárskej činnosti v znp.

 

  1. Priamy predaj
  1. V prípade predaja veci z majetku obce prostredníctvom priameho predaja je obec povinná postupovať podľa zákona č. 138/1991 o majetku obce v znp a podľa týchto zásad
  2. Obec nemôže previesť majetok obce priamym predajom a všeobecná hodnota majetku stanovená podľa znaleckého posudku presiahne 3000,- EUR. Obec musí prevádzanú vec presne vymedziť a identifikovať.
  3. Obec je povinná ohodnotiť – oceniť nehnuteľnú alebo hnuteľnú vec podľa znaleckého posudku
  4. Návrh na predaj majetku obce minimálne za cenu určenú na základe znaleckého posudku a návrh kúpno-predajnej zmluvy sa predkladá OcZ.
  5. Obec, ktorá prevádza majetok nemôže previesť vlastníctvo daným predajom na FO, ktorá je v tejto obci:
    1. starostom obce
    2. poslancom OcZ
    3. štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu PO zriadenej alebo založenej obcou
    4. zamestnancom obce
    5. hlavným kontrolórom obce
    6. blízkou osobou alebo osôb uvedených v tomto odseku zásad
  6. Obec nemôže previesť vlastníctvo priamym predajom na právnickú osobu, ktorej je zakladateľom, vlastníkom, členom riadiaceho, výkonného alebo dozorného orgánu
  7. OcZ, potom čo schváli predaj majetku, poverí OcÚ, aby zabezpečil oznámenie o priamom predaji majetku obce prostredníctvom oznámenia na úradnej tabuli
  8. OcZ posúdi cenové ponuky a rozhodne o schválení predaja majetku obce minimálne za cenu stanovenú v znaleckom posudku

 

  1. Nájom majetku obce
  1. Obec a správca majetku môže veci, ktoré dočasne nepotrebuje na plnenie svojich úloh prenechať na dočasné používanie inej PO alebo FO a to zásadne odplatne.
  2. Prenechávať majetok na dočasné užívanie je možné v prípadoch, keď je to pre obec ekonomicky výhodné.
  3. Obec a správca majetku je povinný pri prenechávaní majetku obce postupovať v súlade so zákonom o majetku a týchto zásad. Majetok obce možno prenajať len na základe písomnej nájomnej zmluvy. Pri krátkodobom nájme majetku (pri nájme trvajúcom max. 10 dní v kalendárnom mesiaci) upravia postup osobitné zásady.
  4. Nájomná zmluva na nehnuteľný majetok môže byť uzavretá len za splnenia nasledovných podmienok:
    1. ide o dočasne prebytočný majetok obce
    2. zmluva môže byť uzavretá max. na dobu 20 rokov
    3. výpovedná lehota musí byť vždy minimálne 3-mesačná
    4. cena nájmu sa realizuje zásadne za cenu obvyklú na miestnom trhu v Petrovanoch
    5. nájomné musí byť uhrádzané vopred na účet obce
    6. nájomná zmluva musí obsahovať ustanovenia o zložení minimálnej finančnej zábezpeky vo výške 2-mesačného nájomného
    7. obdobie, za ktoré sa platí nájomné môže byť max. 1 rok
    8. náklady na bežnú údržbu a opravy musí znášať nájomca
    9. obec môže kompenzovať nájomné s nákladmi nájomcu len v tom prípade, ak ide o náklady na rekonštrukciu a modernizáciu a ich výška musí byť odsúhlasená vopred a v písomnej podobe.
    10. v nájomnej zmluve musia byť presunuté zodpovednostné vzťahy k revíziám, pravidelným kontrolám a pravidelným zákonným povinnostiam (PO, OBP, revízie zariadení a pod.) na nájomcu
    11. v nájomnej zmluve nemožno dohodnúť predkupné právo na kúpu prenajímaných nehnuteľností
    12. stanoviť možnosti jednostrannej zmeny výšky nájomného v prípade zmeny právneho predpisu, inflácie alebo devalvácie meny
    13. nepripúšťa sa dať do podnájmu tretej osobe nehnuteľnosti bez súhlasu OcZ

Z hora uvedené podmienky sa primerane vzťahujú aj na nájom hnuteľného majetku obce.

  1. Obec a správca majetku je povinný dojednať nájomné najmenej vo výške za akú sa v tomto čase a mieste obvykle prenecháva do nájmu okrem prípadov:
    1. hnuteľnej veci vo vlastníctve štátu
    2. nájmu majetku obce, ktorého trvanie s tým istým nájomcom neprekročí 10 dní v kalendárnom mesiaci
    3. pri nájmoch majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa, o ktorých OcZ rozhodne 3/5 väčšinou
  2. Súhlas OcZ je nevyhnutný pre ďalej uvedené nájomné zmluvy:
    1. pri nájmoch majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa
    2. pri nájmoch nehnuteľného majetku obce, ktorého trvanie prekročí 1 rok
    3. pri nájmoch nehnuteľného majetku na dobu neurčitú
  3. Nájomná zmluva na hnuteľný i nehnuteľný majetok musí byť schválená OcZ
  4. U správcu, ktorého predmetom činnosti je správa kultúrneho domu uzatvára nájomné zmluvy na krátkodobý prenájom (nepresahujúci 10 dní v kalendárnom mesiaci) štatutárny orgán správcu. Na platnosť zmluvy sa nevyžaduje ani súhlas OcZ a ani súhlas starostu obce

 

 

  1. Výpožička majetku obce
  1. Zmluvu o výpožičke majetku obce je možné uzavrieť za splnenia nasledovných podmienok:
    1. ide o neupotrebiteľný majetok
    2. ide o prebytočný majetok
    3. jeho použitie je viazané na nepodnikateľské účely
    4. zmluva môže byť uzavretá maximálne na dobu 5 rokov
    5. výpovedná lehota musí byť vždy 30-dňová
    6. podmienkou je dojednanie možnosti obce odstúpiť od tejto zmluvy v prípade, že hrozí poškodenie vypožičanej veci
    7. bezodplatné poskytnutie nesmie odporovať cieľom a záujmom obce
    8. v zmluve je potrebné dohodnúť deň účinnosti zmluvy
  2. Starosta obce je povinný na rokovaní OcZ informovať o uzavretých zmluvách o výpožičke. Zmluvu podpisuje vždy starosta obce v mene obce

 

  1. Pohľadávky a iné majetkové práva obce
  1. Subjekty, ktoré vykonávajú právo správy a hospodárenia s pohľadávkami a majetkovými právami sú tieto povinné včas uplatňovať a vymáhať. Zo závažných dôvodov, najmä sociálnych, je možné na písomnú žiadosť dlžníka pohľadávku z časti alebo celkom odpustiť.
  2. Dlžníkovi, ak je ním občan, možno povoliť splátky alebo povoliť odklad zaplatenia pohľadávky dlžníkom písomne uznanej, čo do dôvodu a výšky, prípadne rozhodnutím súdu alebo iného orgánu, ak tento bez svojho zavinenia nemôže pohľadávku alebo splátku zaplatiť v čase splatnosti
  3. Ak je pohľadávka prechodne nevymožiteľná, sú subjekty oprávnené dočasne upustiť od jej vymáhania, musí sa však zabezpečiť, aby sa táto pohľadávka nepremlčala alebo nezanikla
  4. Starosta obce môže trvale upustiť od vymáhania pohľadávky do výšky 100,- EUR, ak je zo všetkých okolností zrejmé, že pohľadávka je nevymožiteľná, prípadne jej vymáhanie je neefektívne. V ostatných prípadoch rozhoduje OcZ
  5. Proti tomu istému dlžníkovi sa môže od vymáhania toho istého druhu upustiť iba raz v kalendárnom roku
  6. Hospodárenie s pohľadávkami musí mať písomnú formu
  7. Nakladanie s pohľadávkami obce na úseku daní a poplatkov nemožno použiť

 

  1. Nakladanie s cennými papiermi
  1. Cenné papiere, kryté majetkom obce, môžu byť vydané len so súhlasom OcZ a za podmienok dodržania osobitných právnych predpisov. Emisie cenných papierov a ich výšku vždy schvaľuje OcZ.
  2. Pri nakladaní s cennými papiermi a majetkovými podielmi musí obec postupovať v súlade so zákonom o majetku obce

 

  1. Vklady majetku obce do majetku obchodných spoločnosti
  1. Obec môže svoj majetok vložiť ako vklad do obchodnej spoločnosti alebo môže založiť inú PO
  2. Obecné zastupiteľstvo môže:
    1. zakladať a zrušovať obchodné spoločnosti
    2. schvaľovať zástupcov obce do štatutárnych a kontrolných orgánov obchodných obcí
    3. schvaľovať majetkovú účasť obce
  3. V obchodných spoločnostiach sa povinne zriaďuje kontrolný orgán. Členov menuje a odvoláva OcZ
  4. Kontrolný orgán je povinný predložiť OcZ ročnú správu o finančnom hospodárení spoločnosti
  5. Kontrolný orgán je povinný informovať OcZ 2x ročne o všetkých uzavretých obchodných zmluvách nad sumu 2000,- EUR
  6. Kontrolný orgán je povinný bezodkladne informovať OcZ:
    1. o platobnej neschopnosti obchodnej spoločnosti
    2. o vyhlásení konkurzu na obchodnú spoločnosť
    3. o vykonaní exekúcie pre pohľadávku prevyšujúcu sumu 2000,- EUR
  7. V obchodných spoločnostiach sa povinne zriaďuje rezervný fond
  8. Pôsobnosť valného zhromaždenia, v ktorých je obec jediným spoločníkom alebo jediným akcionárom sa riadi platnou právnou úpravou
  9. Pôsobnosť valného zhromaždenia v s.r.o., v ktorej jediným spoločníkom je obec vykonáva starosta obce. Starosta obce je povinný mať predchádzajúci súhlas OcZ na tieto úkony:
    1. schvaľovanie riadnej individuálne UZ a mimoriadnej UZ a rozhodnutie o rozdelení zisku alebo úhrade strát
    2. schvaľovanie stanov a ich zmien
    3. rozhodovanie o zmene spoločenskej zmluvy
    4. rozhodovanie o zvýšení alebo znížení základného imania a o nepeňažnom vklade
    5. vymenovanie, odvolanie a odmeňovanie konateľov
    6. vymenovanie, odvolanie a odmeňovanie členov DR
    7. rozhodovanie o zrušení spoločnosti
    8. rozhodovanie o schválení zmluvy o predaji podniku
  10. Obchodné spoločnosti s majetkovou účasťou obce potrebujú predchádzajúci súhlas OcZ na úkony, ktoré nepredstavujú úkony bežného obchodného styku a to:
    1. scudzenie majetku do 1000,- EUR
    2. založenie majetku spoločnosti nad hodnotu 3000,- EUR
    3. prijatie úveru nad sumu 5000,- EUR
    4. ručenie majetku spoločnosti nad sumu 5000,- EUR
    5. zaťaženie majetku spoločnosti zabezpečovacím prevodom práva alebo vecným bremenom
  11. Tieto zásady sú záväzné už pri zakladaní obchodných spoločností obce, najmä pri vypracovaní základných dokumentov a tiež pri činnosti s určenou majetkovou účasťou obce

 

  1. Spoločné a záverečné ustanovenia
  1. Evidencia a inventarizácia majetku obce sa vykonáva každoročne vždy k 31.12. kalendárneho roka v súlade so zákonom č. 431/2002 o účtovníctve v znp.
  2. S týmito zásadami musia byť oboznámení všetci zamestnanci obce, FO a PO a všetky obchodné spoločnosti. Podklady o písomnom oboznámení sa zakladajú do personálnych spisov zamestnancov a vedú sa v evidenciách obce
  3. Zmeny a doplnky týchto zásad schvaľuje OcZ 3/5 väčšinou všetkých poslancov. Na týchto zásadách „hospodárenia s majetkom obce“ sa uznieslo OcZ v Petrovanoch dňa  15.12.2017                    
  4. Dňom účinnosti týchto zásad sa rušia zásady nakladania s majetkom obce účinné dňa 1.1.2018
  5. Tieto zásady nadobúdajú účinnosť dňom 1.1.2019

 

 

 

 

                                                                                                                             Ing. Ján Lenko, starosta

Dátum zvesenia: 23. 12. 2018 Zodpovedá: Správce Webu