Obec Petrovany
Obecné zastupiteľstvo v Petrovanoch v súlade s ustanovením §4 ods. 3 a 11, ods. 4 zákona č. 369/1990 o obecnom zriadení v znp a s použitím §6, 6a, 7a, 9, 9a, 10 zákona č. 138/1991 o majetku obce v znp vydáva
VZN č. 17 /2018
Zásady hospodárenia a nakladania s majetkom obce Petrovany
- Úvodné ustanovenia
- Obec Petrovany je územný samosprávny a správny celok, je právnickou osobou, ktorá samostatne hospodári s vlastným majetkom, vlastnými príjmami a s majetkom v správe a nájme.
- Zásady hospodárenia s majetkom obce upravujú:
- obsahové vymedzenie
- vymedzenie kompetencií starostu obce a OcZ
- postavenie správcu majetku obce
- práva a povinnosti organizácií, ktoré obec zriadila
- podmienky odňatia majetku organizáciám, ktoré obec zriadila
- určenie, ktoré úkony organizácií podliehajú schváleniu OcZ
- nadobúdanie a prevodu vlastníctva obce
- nájom majetku obce
- výpožičku majetku obce
- pohľadávky a iné majetkové práva
- vklady majetku obce
- nakladanie s majetkom štátu, ktorý obec užíva
- Tieto zásady sú záväzné pre všetky orgány obce, zamestnancov obce a FO a PO, ktoré spravujú majetok obce.
- Majetok obce
- Majetok obce tvoria nehnuteľné a hnuteľné veci vrátane finančných prostriedkov ako aj pohľadávky a iné majetkové práva, ktoré sú vo vlastníctve obce alebo ktoré obec nadobudne do svojho vlastníctva. Patria sem:
- budovy a iné stavby
- hnuteľné veci , prípadne súbory hnuteľných vecí
- pestovateľské celky
- základné stádo a ťažné zvieratá
- výdavky na otváranie nových skládok a prevádzok
- výdavky na technické zhodnotenia
- Pohľadávkou obce rozumieme právo obce na plnenie určitého záväzku inou osobou. Splatná pohľadávka je nárokom.
- Pohľadávky obce môžu mať súkromnoprávny alebo verejnoprávny charakter
- Súkromnoprávny charakter majú také pohľadávky obce, ktoré vyplývajú z uzatvorených súkromnoprávnych zmlúv a z titulu náhrady škody a bezdôvodného obohatenia.
- Verejnoprávny charakter majú také pohľadávky obce, ktoré vyplývajú z pohľadu platnej právnej úpravy. Postup pri ich ukladaní a ich odpúšťaní je upravený osobitnými predpismi.
- Iné majetkové práva sú peniazmi oceniteľné hodnoty, ktoré vznikli z činnosti obce, FO a PO alebo súvisia s majetkom obce
- Majetok obce možno použiť na verejné účely, podnikateľskú činnosť a na výkon samosprávy obce
- Majetok obce sa má zveľaďovať, zhodnocovať a vo svojej celkovej hodnote nezmenšený zachovať
- Darovanie nehnuteľného majetku je neprípustné
- Správa a údržba majetku obce je povinnosťou obce a je financovaná z rozpočtu obce
- Obec môže zveriť svoj majetok do správy len svojim FO alebo PO, ktoré zriadila
- Majetok obce možno:
- dať do prenájmu
- dať do výpožičky
- vložiť ako majetkový vklad do základného imania obchodnej spoločnosti alebo z neho založiť právnickú osobu
- Obec môže zorganizovať obecnú zbierku. Musí pritom dodržať zákon č. 63/1973 o verejných zbierkach a lotériách a iných podobných hrách v znp.
- Obec je povinná v prípadoch určených platnou úpravou zachovať účelové určenie majetku obce
- Na majetok vo vlastníctve obce, ktorý ku dňu prechodu majetku na obec slúži na výchovno-vzdelávací proces, na zabezpečenie sociálnej pomoci a zdravotnej starostlivosti, nemožno zriadiť záložné právo, uskutočniť výkon rozhodnutia, konkurzné konanie a vyrovnávacie konanie.
- Obec môže uzatvárať tiež osobitné zmluvy s inými PO, ktoré zabezpečia hospodárne a efektívne nakladanie s majetkom obce.
- Orgány obce, správca majetku a subjekty s majetkovou účasťou obce sú povinné:
- zisťovať a zaevidovať majetok obce
- oceniť majetok
- udržiavať a užívať majetok
- chrániť majetok pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím
- viesť majetok v účtovníctve
- používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku obce
- Prebytočný a neupotrebiteľný majetok obce
- Prebytočným je majetok obce, ktorý obec trvale nepoužíva na plnenie úloh
- Prebytočný majetok môže obec predať, dať do nájmu alebo výpožičky
- Neupotrebiteľným je majetok, ktorý pre svoje úplne opotrebovanie, poškodenie, zastaranosť alebo nehospodárnosť nemôže slúžiť svojmu pôvodnému účelu
- O prebytočnosti nehnuteľnej veci rozhoduje vždy OcZ
- O prebytočnosti alebo neupotrebiteľnosti hnuteľnej veci, ktorej zostatková cena nepresahuje 2000 EUR, rozhoduje starosta obce. Nad uvedenú sumu rozhoduje OcZ
- Návrh na vyradenie neupotrebiteľnej veci podáva OcZ starosta obce na základe návrhu vyraďovacej komisie. Vyraďovacia komisia je dvojčlenná a menuje ju starosta obce
- Na základe návrhu vyraďovacej komisie na vyradenie z účtovnej evidencie, starosta obce uskutoční najmenej 3 pokusy o odpredaj neupotrebiteľného majetku obce. Ponuka predaja sa zverejní spôsobom v obci obvyklým, t.z. minimálne na oznamovacej tabuli. V prvom kole obec nesmie tento predať pod obvyklú cenu. Obcou navrhovaná kúpna cena v druhom kole sa znižuje na 70% obvyklej ceny. V prípade, že o kúpu nebude mať nikto záujem, potom sa v treťom kole predá tomu, kto ponúkne najviac bez ohľadu na obvyklú cenu. Pokiaľ predpokladaná obvyklá cena je viac ako 10 EUR a všetky 3 kolá verejnej ponuky boli neúspešné, potom starosta obce je oprávnený túto vec darovať organizáciám poskytujúcim verejnoprospešné služby v obci. Ak ani darovanie nebude úspešné, možno ju predať kedykoľvek na základe žiadosti FO alebo PO.
- Pokiaľ predpokladaná obvyklá hodnota je nižšia ako 10 eur, zlikviduje neupotrebiteľnú vec v súlade s príslušnými predpismi a nakladaní s odpadmi.
- Vymedzenie kompetencií OcZ a starostu obce
- Pri hospodárení a nakladaní s majetkom obce sa delí právomoc medzi obec a správcom majetku. V rámci obce sa delí právomoc medzi OcZ a starostu obce.
- OcZ schvaľuje:
- všetky zmluvné prevody nehnuteľného majetku
- spôsob prevodu vlastníctva nehnuteľného majetku
- prevody vlastníctva, ak sa realizujú priamym predajom
- zmluvné prevody hnuteľného majetku, ktorých zostatková cena je 1500,- EUR a viac
- všetky zmluvy o prevode správy
- združovanie finančných prostriedkov v združeniach
- odpustenie, prípadne zníženie pohľadávky obce nad hodnotu 100,- EUR
- nakladanie s majetkovými právami obce nad hodnotu 200,- EUR
- prenechanie majetku do užívania iným FO a PO
- uzatvorenie záväzku presahujúceho rámec finančných zdrojov
- uzavretie záväzku FO alebo PO obce nad 200,- EUR
- prevody realizované priamym predajom
- Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o:
- vklade majetku obce do obchodných spoločností
- vklade majetku obce do majetku PO
- zmene účelového určenia majetku (výchovno-vzdelávací proces, sociálna pomoc, zdravotná starostlivosť, a pod.)
- o prebytočnosti alebo neupotrebiteľnosti hnuteľnej veci, ktorej zostatková cena presahuje 2000,- EUR
- Starosta obce rozhoduje v tých prípadoch, keď nie je daná právomoc obecnému zastupiteľstvu
- Vymedzenie kompetencií správcu majetku obce
- Obec hospodári so svojím majetkom samostatne alebo prostredníctvom správcu majetku, ktorým je FO alebo PO
- Obsahom správy je súhrn opatrení a povinností správcov k tej časti majetku, ktorú im obec zverila do správy alebo ktorú správca nadobudol vlastnou činnosťou
- Správca je oprávnený a povinný majetok obce držať, užívať alebo v súvislosti s ním brať z neho úžitky a nakladať s ním v súlade s týmito zásadami
- Správca majetku je povinný s ním hospodáriť v prospech rozvoja obce, jej občanov a ochrany a tvorby životného prostredia
- Správca majetku nie je oprávnený majetok scudziť, zaťažiť, dať do zálohy, poskytnúť ako zabezpečovací inštitút k svojmu záväzku
- Správca majetku nemôže nadobudnúť do svojho vlastníctva
- Správca majetku vykonáva právne úkony pri správe majetku obce v mene obce. Nedodržanie písomnej formy právnych úkonov spôsobuje ich neplatnosť
- Správa majetku obce vzniká:
- zverením majetku
- prevodom správy
- nadobudnutím majetku do vlastníctva obce vlastnou činnosťou správcu
- Majetok obce zverený do správy určí obec pri zriadení správcu v zriaďovacej listine. Zriaďovateľ odovzdá majetok správcovi protokolom o odovzdaní a prevzatí.
- Obec môže za nasledovných podmienok odňať správu majetku obce:
- ak si správca neplní svoje povinnosti
- ak ide o majetok obce, ktorý sa stane pre správcu prebytočný alebo neupotrebiteľný
- ak je to v záujme lepšieho využitia tohto majetku
- Odovzdanie majetku do správy podlieha vždy schváleniu nadpolovičnou väčšinou prítomných poslancov OcZ a pri odovzdaní podlieha aj zápisu do katastra nehnuteľností
- Správca majetku obce môže uzatvárať zmluvy o prevode správy. Pre platnosť zmluvy je nevyhnutné, aby danú zmluvu pred jej uzavretím schválilo OcZ. Zmluva o prevode správy musí mať písomnú formu.
- Správcovia majetku sú povinní spravovaný majetok udržiavať, chrániť, zhodnocovať a viesť v predpísanej evidencií
- Správcovia majetku sú povinní predkladať správu o hospodárení s majetkom OcZ 1x za rok
- Správcovia majetku sú povinní 1x ročne vykonávať inventarizáciu zvereného majetku
- Výsledok tejto inventarizácie overuje hlavný kontrolór obce a o výsledku predloží písomnú správu OcZ
- Nadobúdanie a prevody vlastníctva obce
- Obec môže nadobúdať hnuteľné a nehnuteľné veci vrátane finančných prostriedkov odplatne alebo bezodplatne
- Obec postupuje pri obstarávaní majetku – tovarov a služieb podľa zákona č. 25/2006 o verejnom obstarávaní v znp
- Nadobúdanie vlastníctva nehnuteľného majetku podlieha schváleniu OcZ. Schváleniu OcZ podlieha aj nadobúdanie hnuteľných vecí nad hodnotu 2000,- EUR. V ostatných prípadoch rozhoduje starosta obce
- Obec môže nadobúdať veci bezodplatne – darovaním a dedením
- Obec nadobúda majetok i podnikateľskou činnosťou v súlade so zmluvou o združení prostriedkov i s inými predpismi
- Obec nadobúda majetok i prostredníctvom správcu, ktorým je PO alebo FO
- Prevod vlastníctva vecí z majetku obce
- Prevody na iný subjekt sa v zásade vykonávajú 3 spôsobmi:
- na základe obchodnej verejnej súťaže
- dobrovoľnou dražbou
- priamym predajom najmenej za cenu vo výške všeobecnej hodnoty majetku
- Obec nebude postupovať pri prevode svojho majetku na iný subjekt za cenu určenú znaleckým posudkom, ak ide o prevod majetku obce a to v týchto prípadoch:
- nehnuteľného majetku, ktorý je obec povinná previesť podľa osobitného predpisu, alebo ktorým sa realizuje právo na prednostný prevod
- pozemku zastavaného stavbou vo vlastníctve nadobúdateľa vrátane priľahlej plochy, ktorá svojim umiestnením, tvorí neoddeliteľný celok zo stavbou
- Podielu, ktorým sa realizuje zákonné predkupné právo
- Súhlas s prevodom nehnuteľného majetku na iný subjekt môže dať len OcZ
- Ak sa prevádza spoluvlastnícky podiel k nehnuteľnosti, ponúkne to ostatným spoluvlastníkom
- Rozhodnutie o prevode hnuteľného majetku na iný subjekt podlieha vždy schváleniu OcZ
- Zmluvu o prevode vlastníctva práva podpisuje za obec starosta obce
- Postup pre prevodoch podliehajúcich schváleniu OcZ
- Návrh na schválenie zámeru predať veci sa podáva OcZ. Zámer schvaľuje OcZ svojím uznesením. Schválený zámer poverí OcZ obecný úrad.
- OcZ môže schváliť len 1 z nasledovných spôsobov predaja vecí:
- na základe výsledkov obchodnej verejnej súťaže
- na základe dobrovoľnej dražby
- priamy predaj najmenej za cenu vo výške všeobecnej hodnoty majetku
- Obchodná verejná súťaž
- Návrh na predaj majetku obce obchodno-verejnou súťažou sa podáva OcZ a obsahuje:
- presnú identifikáciu vecí
- cenu určenú znaleckým posudkom
- návrh znenia kúpno-predajnej zmluvy
- podmienky verejnej obchodnej súťaže
- Ak OcZ schváli všetky predpoklady, OcÚ zabezpečí do 15-tich pracovných dní spôsob predaja:
- oznámenie o zámere predať vec minimálne na úradnej tabuli obce
- oznámiť v regionálnej tlači spolu s uvedením miesta, kde sú zverejnené podmienky tejto súťaže
- OcÚ umožní vykonať obhliadku veci a nazretie do znaleckého posudku.
- OcÚ je povinný vykonať zapisovanie poradia jednotlivých návrhov priebežne ako dochádzali na OcÚ s udaním poradia dátumu, času, miesta a pod.
- Starosta obce je povinný zvolať zasadnutie OcZ a OcZ je povinné vyhodnotiť jednotlivé ponuky
- OcZ na svojom zasadnutí skontroluje neporušenosť obálok, vykoná otváranie obálok a následne skontroluje či jednotlivé návrhy majú predpísané náležitosti a v prípade neúplnosti takéto návrhy z posudzovania vylúči.
- OcÚ zabezpečí informovanie účastníkov súťaže o výsledku a ich umiestnení z hľadiska poradia. Víťaza súťaže informuje, že jeho návrh bol vyhodnotení ako najvhodnejší a vyzve ho k uzavretiu kúpnej zmluvy.
- Starosta obce uzatvorí s víťazom súťaže kúpno-predajnú zmluvu v lehote do 15 pracovných dní.
- Dobrovoľná dražba
Obec môže uskutočniť predaj majetku prostredníctvom dobrovoľnej dražby. Toto sa zabezpečí v zmysle zákona č. 257/2002 o dobrovoľných dražbách a zákona č. 323/1992 o notároch a notárskej činnosti v znp.
- Priamy predaj
- V prípade predaja veci z majetku obce prostredníctvom priameho predaja je obec povinná postupovať podľa zákona č. 138/1991 o majetku obce v znp a podľa týchto zásad
- Obec nemôže previesť majetok obce priamym predajom a všeobecná hodnota majetku stanovená podľa znaleckého posudku presiahne 3000,- EUR. Obec musí prevádzanú vec presne vymedziť a identifikovať.
- Obec je povinná ohodnotiť – oceniť nehnuteľnú alebo hnuteľnú vec podľa znaleckého posudku
- Návrh na predaj majetku obce minimálne za cenu určenú na základe znaleckého posudku a návrh kúpno-predajnej zmluvy sa predkladá OcZ.
- Obec, ktorá prevádza majetok nemôže previesť vlastníctvo daným predajom na FO, ktorá je v tejto obci:
- starostom obce
- poslancom OcZ
- štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu PO zriadenej alebo založenej obcou
- zamestnancom obce
- hlavným kontrolórom obce
- blízkou osobou alebo osôb uvedených v tomto odseku zásad
- Obec nemôže previesť vlastníctvo priamym predajom na právnickú osobu, ktorej je zakladateľom, vlastníkom, členom riadiaceho, výkonného alebo dozorného orgánu
- OcZ, potom čo schváli predaj majetku, poverí OcÚ, aby zabezpečil oznámenie o priamom predaji majetku obce prostredníctvom oznámenia na úradnej tabuli
- OcZ posúdi cenové ponuky a rozhodne o schválení predaja majetku obce minimálne za cenu stanovenú v znaleckom posudku
- Nájom majetku obce
- Obec a správca majetku môže veci, ktoré dočasne nepotrebuje na plnenie svojich úloh prenechať na dočasné používanie inej PO alebo FO a to zásadne odplatne.
- Prenechávať majetok na dočasné užívanie je možné v prípadoch, keď je to pre obec ekonomicky výhodné.
- Obec a správca majetku je povinný pri prenechávaní majetku obce postupovať v súlade so zákonom o majetku a týchto zásad. Majetok obce možno prenajať len na základe písomnej nájomnej zmluvy. Pri krátkodobom nájme majetku (pri nájme trvajúcom max. 10 dní v kalendárnom mesiaci) upravia postup osobitné zásady.
- Nájomná zmluva na nehnuteľný majetok môže byť uzavretá len za splnenia nasledovných podmienok:
- ide o dočasne prebytočný majetok obce
- zmluva môže byť uzavretá max. na dobu 20 rokov
- výpovedná lehota musí byť vždy minimálne 3-mesačná
- cena nájmu sa realizuje zásadne za cenu obvyklú na miestnom trhu v Petrovanoch
- nájomné musí byť uhrádzané vopred na účet obce
- nájomná zmluva musí obsahovať ustanovenia o zložení minimálnej finančnej zábezpeky vo výške 2-mesačného nájomného
- obdobie, za ktoré sa platí nájomné môže byť max. 1 rok
- náklady na bežnú údržbu a opravy musí znášať nájomca
- obec môže kompenzovať nájomné s nákladmi nájomcu len v tom prípade, ak ide o náklady na rekonštrukciu a modernizáciu a ich výška musí byť odsúhlasená vopred a v písomnej podobe.
- v nájomnej zmluve musia byť presunuté zodpovednostné vzťahy k revíziám, pravidelným kontrolám a pravidelným zákonným povinnostiam (PO, OBP, revízie zariadení a pod.) na nájomcu
- v nájomnej zmluve nemožno dohodnúť predkupné právo na kúpu prenajímaných nehnuteľností
- stanoviť možnosti jednostrannej zmeny výšky nájomného v prípade zmeny právneho predpisu, inflácie alebo devalvácie meny
- nepripúšťa sa dať do podnájmu tretej osobe nehnuteľnosti bez súhlasu OcZ
Z hora uvedené podmienky sa primerane vzťahujú aj na nájom hnuteľného majetku obce.
- Obec a správca majetku je povinný dojednať nájomné najmenej vo výške za akú sa v tomto čase a mieste obvykle prenecháva do nájmu okrem prípadov:
- hnuteľnej veci vo vlastníctve štátu
- nájmu majetku obce, ktorého trvanie s tým istým nájomcom neprekročí 10 dní v kalendárnom mesiaci
- pri nájmoch majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa, o ktorých OcZ rozhodne 3/5 väčšinou
- Súhlas OcZ je nevyhnutný pre ďalej uvedené nájomné zmluvy:
- pri nájmoch majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa
- pri nájmoch nehnuteľného majetku obce, ktorého trvanie prekročí 1 rok
- pri nájmoch nehnuteľného majetku na dobu neurčitú
- Nájomná zmluva na hnuteľný i nehnuteľný majetok musí byť schválená OcZ
- U správcu, ktorého predmetom činnosti je správa kultúrneho domu uzatvára nájomné zmluvy na krátkodobý prenájom (nepresahujúci 10 dní v kalendárnom mesiaci) štatutárny orgán správcu. Na platnosť zmluvy sa nevyžaduje ani súhlas OcZ a ani súhlas starostu obce
- Výpožička majetku obce
- Zmluvu o výpožičke majetku obce je možné uzavrieť za splnenia nasledovných podmienok:
- ide o neupotrebiteľný majetok
- ide o prebytočný majetok
- jeho použitie je viazané na nepodnikateľské účely
- zmluva môže byť uzavretá maximálne na dobu 5 rokov
- výpovedná lehota musí byť vždy 30-dňová
- podmienkou je dojednanie možnosti obce odstúpiť od tejto zmluvy v prípade, že hrozí poškodenie vypožičanej veci
- bezodplatné poskytnutie nesmie odporovať cieľom a záujmom obce
- v zmluve je potrebné dohodnúť deň účinnosti zmluvy
- Starosta obce je povinný na rokovaní OcZ informovať o uzavretých zmluvách o výpožičke. Zmluvu podpisuje vždy starosta obce v mene obce
- Pohľadávky a iné majetkové práva obce
- Subjekty, ktoré vykonávajú právo správy a hospodárenia s pohľadávkami a majetkovými právami sú tieto povinné včas uplatňovať a vymáhať. Zo závažných dôvodov, najmä sociálnych, je možné na písomnú žiadosť dlžníka pohľadávku z časti alebo celkom odpustiť.
- Dlžníkovi, ak je ním občan, možno povoliť splátky alebo povoliť odklad zaplatenia pohľadávky dlžníkom písomne uznanej, čo do dôvodu a výšky, prípadne rozhodnutím súdu alebo iného orgánu, ak tento bez svojho zavinenia nemôže pohľadávku alebo splátku zaplatiť v čase splatnosti
- Ak je pohľadávka prechodne nevymožiteľná, sú subjekty oprávnené dočasne upustiť od jej vymáhania, musí sa však zabezpečiť, aby sa táto pohľadávka nepremlčala alebo nezanikla
- Starosta obce môže trvale upustiť od vymáhania pohľadávky do výšky 100,- EUR, ak je zo všetkých okolností zrejmé, že pohľadávka je nevymožiteľná, prípadne jej vymáhanie je neefektívne. V ostatných prípadoch rozhoduje OcZ
- Proti tomu istému dlžníkovi sa môže od vymáhania toho istého druhu upustiť iba raz v kalendárnom roku
- Hospodárenie s pohľadávkami musí mať písomnú formu
- Nakladanie s pohľadávkami obce na úseku daní a poplatkov nemožno použiť
- Nakladanie s cennými papiermi
- Cenné papiere, kryté majetkom obce, môžu byť vydané len so súhlasom OcZ a za podmienok dodržania osobitných právnych predpisov. Emisie cenných papierov a ich výšku vždy schvaľuje OcZ.
- Pri nakladaní s cennými papiermi a majetkovými podielmi musí obec postupovať v súlade so zákonom o majetku obce
- Vklady majetku obce do majetku obchodných spoločnosti
- Obec môže svoj majetok vložiť ako vklad do obchodnej spoločnosti alebo môže založiť inú PO
- Obecné zastupiteľstvo môže:
- zakladať a zrušovať obchodné spoločnosti
- schvaľovať zástupcov obce do štatutárnych a kontrolných orgánov obchodných obcí
- schvaľovať majetkovú účasť obce
- V obchodných spoločnostiach sa povinne zriaďuje kontrolný orgán. Členov menuje a odvoláva OcZ
- Kontrolný orgán je povinný predložiť OcZ ročnú správu o finančnom hospodárení spoločnosti
- Kontrolný orgán je povinný informovať OcZ 2x ročne o všetkých uzavretých obchodných zmluvách nad sumu 2000,- EUR
- Kontrolný orgán je povinný bezodkladne informovať OcZ:
- o platobnej neschopnosti obchodnej spoločnosti
- o vyhlásení konkurzu na obchodnú spoločnosť
- o vykonaní exekúcie pre pohľadávku prevyšujúcu sumu 2000,- EUR
- V obchodných spoločnostiach sa povinne zriaďuje rezervný fond
- Pôsobnosť valného zhromaždenia, v ktorých je obec jediným spoločníkom alebo jediným akcionárom sa riadi platnou právnou úpravou
- Pôsobnosť valného zhromaždenia v s.r.o., v ktorej jediným spoločníkom je obec vykonáva starosta obce. Starosta obce je povinný mať predchádzajúci súhlas OcZ na tieto úkony:
- schvaľovanie riadnej individuálne UZ a mimoriadnej UZ a rozhodnutie o rozdelení zisku alebo úhrade strát
- schvaľovanie stanov a ich zmien
- rozhodovanie o zmene spoločenskej zmluvy
- rozhodovanie o zvýšení alebo znížení základného imania a o nepeňažnom vklade
- vymenovanie, odvolanie a odmeňovanie konateľov
- vymenovanie, odvolanie a odmeňovanie členov DR
- rozhodovanie o zrušení spoločnosti
- rozhodovanie o schválení zmluvy o predaji podniku
- Obchodné spoločnosti s majetkovou účasťou obce potrebujú predchádzajúci súhlas OcZ na úkony, ktoré nepredstavujú úkony bežného obchodného styku a to:
- scudzenie majetku do 1000,- EUR
- založenie majetku spoločnosti nad hodnotu 3000,- EUR
- prijatie úveru nad sumu 5000,- EUR
- ručenie majetku spoločnosti nad sumu 5000,- EUR
- zaťaženie majetku spoločnosti zabezpečovacím prevodom práva alebo vecným bremenom
- Tieto zásady sú záväzné už pri zakladaní obchodných spoločností obce, najmä pri vypracovaní základných dokumentov a tiež pri činnosti s určenou majetkovou účasťou obce
- Spoločné a záverečné ustanovenia
- Evidencia a inventarizácia majetku obce sa vykonáva každoročne vždy k 31.12. kalendárneho roka v súlade so zákonom č. 431/2002 o účtovníctve v znp.
- S týmito zásadami musia byť oboznámení všetci zamestnanci obce, FO a PO a všetky obchodné spoločnosti. Podklady o písomnom oboznámení sa zakladajú do personálnych spisov zamestnancov a vedú sa v evidenciách obce
- Zmeny a doplnky týchto zásad schvaľuje OcZ 3/5 väčšinou všetkých poslancov. Na týchto zásadách „hospodárenia s majetkom obce“ sa uznieslo OcZ v Petrovanoch dňa 15.12.2017
- Dňom účinnosti týchto zásad sa rušia zásady nakladania s majetkom obce účinné dňa 1.1.2018
- Tieto zásady nadobúdajú účinnosť dňom 1.1.2019
Ing. Ján Lenko, starosta