Obecné zastupiteľstvo

Základné kompetencie obecného zastupiteľstva  (výňatok z § 11 zákona 369/90 Zb. o obecnom zriadení)

Obecné zastupiteľstvo je zastupiteľský zbor obce zložený z poslancov zvolených v priamych voľbách obyvateľmi obce. Funkčné obdobie obecného zastupiteľstva sa končí zložením sľubu poslancov novozvoleného obecného zastupiteľstva na štyri roky. Obecné zastupiteľstvo má rovnocenné postavenie so starostom obce, nakoľko oba orgány boli zvolené v priamych voľbách občanmi obce. Obecné zastupiteľstvo nemôže ukladať starostovi obce a ani ním priamo riadeným organizačným zložkám obecnej samosprávy úlohy.

Zodpovednosť obecného zastupiteľstva nie je individuálna, ale kolektívna, ich rozhodovacia právomoc je presne vymedzená úlohami, ktoré sú dané zákonom. Iné úlohy obecnému zastupiteľstvu neprináležia.

Medzí základné kompetencie obecného zastupiteľstva patrí:

  • určovať zásady hospodárenia a nakladania s majetkom obce a s majetkom štátu, ktorý užíva, schvaľovať najdôležitejšie úkony týkajúce sa tohto majetku a kontrolovať hospodárenie s ním,
  • schvaľovať rozpočet obce a jeho zmeny, kontrolovať jeho čerpanie a schvaľovať záverečný účet obce, vyhlásiť dobrovoľnú zbierku a ustanoviť jej podmienky, schvaľovať emisiu komunálnych dlhopisov, schvaľovať zmluvu uzavretú podľa § 20 ods. 1, rozhodovať o prijatí úveru alebo pôžičky, o prevzatí záruky za poskytnutie návratnej finančnej výpomoci zo štátneho rozpočtu; v rozsahu určenom zastupiteľstvom môže zmeny rozpočtu vykonávať starosta,
  • schvaľovať územný plán obce alebo jej časti a koncepcie rozvoja jednotlivých oblastí života obce,
  • rozhodovať o zavedení a zrušení miestnej dane a ukladať miestny poplatok,
  • určovať náležitosti miestnej dane alebo miestneho poplatku,
  • vyhlasovať miestne referendum o najdôležitejších otázkach života a rozvoja obce a zvolávať zhromaždenie obyvateľov obce,
  • uznášať sa na nariadeniach,
  • schvaľovať dohody o medzinárodnej spolupráci a členstvo obce v medzinárodnom združení podľa § 21 ods. 1 (ZoOZ),
  • určiť plat starostu podľa osobitného zákona a určiť najneskôr 90 dní pred voľbami na celé funkčné obdobie rozsah výkonu funkcie starostu; zmeniť počas funkčného obdobia na návrh starostu rozsah výkonu jeho funkcie,
  • voliť a odvolávať hlavného kontrolóra obce (ďalej len "hlavný kontrolór"), určiť rozsah výkonu funkcie hlavného kontrolóra a jeho plat, schvaľovať odmenu hlavnému kontrolórovi,
  • schvaľovať štatút obce, rokovací poriadok obecného zastupiteľstva a zásady odmeňovania poslancov,
  • zriaďovať, zrušovať a kontrolovať rozpočtové a príspevkové organizácie obce a na návrh starostu vymenúvať a odvolávať ich vedúcich (riaditeľov), zakladať a zrušovať obchodné spoločnosti a iné právnické osoby a schvaľovať zástupcov obce do ich štatutárnych a kontrolných orgánov, ako aj schvaľovať majetkovú účasť obce v právnickej osobe,
  • schvaľovať združovanie obecných prostriedkov a činností a účasť v združeniach, ako aj zriadenie spoločného regionálneho alebo záujmového fondu,
  • zriaďovať a zrušovať orgány potrebné na samosprávu obce a určovať náplň ich práce,
  • udeľovať čestné občianstvo obce, obecné vyznamenania a ceny,
  • ustanoviť erb obce, vlajku obce, pečať obce, prípadne znelku obce,
  • obecné zastupiteľstvo môže zriadiť a zrušiť podľa potreby stále alebo dočasné výkonné, kontrolné a poradné orgány, najmä obecnú radu, komisie a určuje im náplň práce; môže zriadiť a zrušiť aj ďalšie svoje orgány a útvary, ak tak ustanovuje osobitný zákon. (§10 ods.2 ZVO).

Poslanci Obecného zastupiteľstva v Petrovanoch

Počet poslancov v obci  Petrovany na celé volebné obdobie je 9:

  • Pavol Anderko
  • Mgr. Michal Frištik
  • Štefan Holovič
  • Mgr. Miroslav Jacko
  • Ing. Emil Kičura
  • Marcel Macko
  • Vladimír Pápež    
  • Viera Sekeráková
  • Mgr. Peter Vaščák

Kontrolór obce Mgr. Valéria Hutníková

Povinnosti a práva poslanca obecného zastupiteľstva (výňatok z § 25 zákona o obecnom zriadení)

Poslanec je povinný najmä:

  • zložiť sľub na prvom zasadnutí obecného zastupiteľstva, ktorého sa zúčastní,
  • zúčastňovať sa zasadnutí obecného zastupiteľstva a jeho orgánov, do ktorých bol zvolený,
  • dodržiavať štatút obce, rokovací poriadok obecného zastupiteľstva a zásady odmeňovania poslancov,
  • obhajovať záujmy obce a jej obyvateľov,
  • informovať na požiadanie voličov o svojej činnosti a činnosti obecného zastupiteľstva,
  • prehlbovať si vedomosti potrebné na výkon funkcie poslanca.

Poslanec je oprávnený najmä:

  • predkladať obecnému zastupiteľstvu i ostatným orgánom návrhy,
  • interpelovať starostu a členov obecnej rady vo veciach týkajúcich sa výkonu ich práce,
  • požadovať od riaditeľov právnických osôb založených alebo zriadených obcou vysvetlenie vo veciach týkajúcich sa ich činnosti,
  • požadovať informácie a vysvetlenia od fyzických a právnických osôb, ktoré vykonávajú v obci podnikateľskú činnosť, vo veciach týkajúcich sa dôsledkov ich podnikania v obci,
  • zúčastňovať sa na previerkach, na kontrolách, na vybavovaní sťažností a oznámení, ktoré uskutočňujú orgány obce,
  • požadovať vysvetlenia od štátnych orgánov vo veciach potrebných pre riadny výkon poslaneckej funkcie.

Funkcia poslanca sa zásadne vykonáva bez prerušenia pracovného alebo obdobného pomeru. Poslancovi patrí náhrada skutočných výdavkov, ktoré mu v súvislosti s výkonom funkcie poslanca vznikli, podľa osobitných predpisov platných pre zamestnancov v pracovnom pomere.

Poslanec nesmie byť pre výkon svojej funkcie ukrátený na právach ani nárokoch vyplývajúcich z pracovného alebo obdobného pomeru. Zamestnávatelia umožňujú poslancom výkon funkcie podľa osobitných predpisov; to platí aj o členoch komisií, ktorí nie sú poslancami. Obec uhrádza zamestnávateľom na požiadanie náhradu za vyplatenú náhradu mzdy alebo inej odmeny za prácu. Poslancom, ktorí nie sú v pracovnom alebo obdobnom pomere, obec poskytuje náhradu ušlého zárobku.

Poslanec obecného zastupiteľstva je verejný činiteľ a  nemá pracovnú dobu. Je vo svojej funkcii po celé funkčné obdobie zastupiteľstva obce,  a preto sa výkon jeho funkcie výrazne a zásadne líši od pracovnoprávneho vzťahu (Sotolář, J. a kol. 2018. Poslanec obecného zastupiteľstva. Košice: SOTAc, s.r.o.,2018 str.99).

Zasadnutia obecného zastupiteľstva

Rokovanie obecného zastupiteľstva (výňatok § 12 zákona 369/90 Zb. o obecnom zriadení)

  • obecné zastupiteľstvo zasadá podľa potreby, najmenej však raz za tri mesiace. Ak požiada o zvolanie zasadnutia obecného zastupiteľstva aspoň tretina poslancov, starosta zvolá zasadnutie obecného zastupiteľstva tak, aby sa uskutočnilo do 15 dní od doručenia žiadosti na jeho konanie,
  • návrh programu zasadnutia obecného zastupiteľstva sa zverejňuje na úradnej tabuli obce a na webovom sídle obce aspoň tri dni pred zasadnutím obecného zastupiteľstva,
  • obecné zastupiteľstvo schvaľuje návrh programu zasadnutia na začiatku zasadnutia. Najprv sa hlasuje o bodoch návrhu programu, ktorý bol predložený. Na zmenu návrhu programu zasadnutia obecného zastupiteľstva je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov. Ak starosta odmietne dať hlasovať o návrhu programu zasadnutia obecného zastupiteľstva alebo o jeho zmene, stráca právo viesť zasadnutie obecného zastupiteľstva, ktoré ďalej vedie zástupca starostu. Ak zástupca starostu nie je prítomný alebo odmietne viesť zasadnutie obecného zastupiteľstva, vedie ho iný poslanec poverený obecným zastupiteľstvom,
  • ak na zasadnutí obecného zastupiteľstva požiada v súvislosti s prerokúvaným bodom programu o slovo poslanec, slovo sa mu udelí. Ak starosta neudelí slovo poslancovi, stráca právo viesť zasadnutie obecného zastupiteľstva, ktoré ďalej vedie zástupca starostu. Ak zástupca starostu nie je prítomný alebo odmietne viesť zasadnutie obecného zastupiteľstva, vedie ho iný poslanec poverený obecným zastupiteľstvom,
  • obecné zastupiteľstvo rokuje vždy v zbore. Spôsobilé rokovať a uznášať sa je vtedy, ak je prítomná nadpolovičná väčšina všetkých poslancov,
  • Rokovania obecného zastupiteľstva sú zásadne verejné. Obecné zastupiteľstvo vyhlási rokovanie vždy za neverejné, ak predmetom rokovania sú informácie alebo veci chránené podľa osobitných zákonov; zákon však pozná aj výnimky,
  • ak na rokovaní požiada o slovo poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, poslanec Európskeho parlamentu, zástupca vlády alebo iného štátneho orgánu, slovo sa mu udelí. Môže sa udeliť aj ktorémukoľvek obyvateľovi obce,
  • nariadenie a uznesenie obecného zastupiteľstva podpisuje starosta najneskôr do 10 dní od ich schválenia obecným zastupiteľstvom,
  • podrobné pravidlá o rokovaní obecného zastupiteľstva upraví rokovací poriadok obecného zastupiteľstva.

Výber situácií s najčastejšou frekvenciou riešenia v OZ

Kvórum

Situácia

nadpolovičná väčšina prítomných poslancov

všeobecné uznesenie

nadpolovičná väčšina všetkých poslancov

voľba hlavného kontrolóra v prvom kole, odvolanie HK z funkcie

súhlas so zmluvou podľa § 20a ods.4 a 20b ods.5 ZoOZ

vyhlásenie hlasovania obyvateľov o odvolaní starostu obce pre hrubé porušovanie povinností a zákonnosti

rozhodovanie o porušení  resp. nesplnení povinností podľa zákona o ochrane verejného záujmu

trojpätinová väčšina prítomných poslancov

prijatie nariadenia

zastavenie konania o porušení  resp. nesplnení povinností podľa zákona o ochrane verejného záujmu

trojpätinová väčšina všetkých poslancov

zmena zverejneného návrhu programu OZ

potvrdenie uznesenia, ktorého výkon starosta pozastavil

dôvody hodné osobitného zreteľa pri prevode alebo prenájme majetku obce

schválenie nesúhlasu s navrhnutým kandidátom na riaditeľa školy